Toggle Nav

Ajankohtaista

Arkiruuan rutiinit uusiksi, Anu Pensola

Kuvataiteilija ja Luontotila Rönnin emäntä Anu Pensola hakee ratkaisuja arjen pulmiin kestävän ja ekologisen näkökulman kautta. Eräs tärkeä osa arkea on ruokahuolto, ja koska Anu haluaa että koko perhe syö päivittäin hyvin ja terveellisesti, kiinnittää hän erityistä huomiota ravinnon laatuun ja sisältöön.

Anu jakaa syksyn aikana ajatuksiaan meidän Kauppahalli24:n Ajankohtaista-osiossa.

Arkiruuan rutiinit uusiksi

Tykkään kokkaamisesta. Käytän tuoreita raaka-aineita ja teen lähes joka päivä perheelleni ruokaa, jonka syömme yhdessä. Arki asettaa kuitenkin omat haasteensa: asumme maalla, ja kahden teinin, yhden pikkulapsen ja kahden luovaa työtä tekevän aikuisen arjessa on paljon säädettävää. Aamulähdöt niin, että jokainen ehtii junaan, kouluun, päiväkotiin, työpaikalle ja työhuoneelle tai keikalle ajoissa ovat ihan oma lukunsa. Kotiin ei pääse ilman autoa, joten iltapäivisin tai alkuillasta käydään sama sumplimisrumba uudelleen, jotta jokainen saadaan kotiin ja yhteisen pöydän ääreen. Oman mausteensa arkeen tuovat kotieläimet, joiden ruokkimiseen ja hoitamiseen menee aamuisin ja iltaisin oma aikansa.

Tällaisen paletin pyörittäminen käy helposti stressaavaksi. Ja auta armias siinä vaiheessa, kun kuvioon tulee flunssakausi, räntäsade, pakkaset ja pimeys… Tämän kaiken keskellä koko perheen pitäisi saada kunnolla ja terveellisesti syödäkseen. 

Ravinnolla on valtava merkitys sekä henkiseen, että fyysiseen jaksamiseen. Aloin siis miettiä arkeamme helpottavia asioita ja vaikka en rutiineista niin kovin välitäkään, tajusin että projekti vaatii uusia rutiineja. 

  1. Tilaan ruuat Kauppahalli24 – verkkokaupasta maanantaina ja kuski tuo ostokseni kotiovelle keskiviikkona.Kauppahalli24:n tilauksen voi tilata uudelleen nappia painamalla. Listaa voi vielä muutella ja vaihtaa joitain tuotteita, mutta käytän siis aina tätä toimintoa, koska se nopeuttaa tilaamista. Näin siis sekä säästän aikaa että vältyn heräteostoksilta.
  2. Teen arkisin ruokaa niin suuren määrän, että siitä riittää aikuisille eväät seuraavaksi päiväksi.
  3. Olen hankkinut pinon eväsrasioita muutamaa eri kokoa: isommat lounasta varten ja pienempiä tuorepuuroille, pähkinöille ja hedelmille. Raivasin kaappiin oman hyllyn rasioita varten, ja valvon niiden palautumista työ- ja koulupäivien jälkeen kuin haukka. Hyvä rasia kestää kuljettamista ja lämmittämistä sekä tiskikoneessa pesun. (Tosin yleensä tiskaan rasiat käsin ja täytän sitten uudelleen seuraavaa päivää varten). Myös smoothieille ja kahveille on omat kuppinsa. 
  4. Olen ottanut tavaksi täyttää eväsrasiat jo illalla. Lounasrasioihin päivällisen jämät aikuisille ja tuorepuurot turpoamaan aikuisille ja vanhimmalle tyttärelle. 
  5. Aamulla kiehautan kahvin esperessopannussa ja surautan koko kannullisen smoothieta, joka maistuu kaikille. Samalla pilkon hedelmiä ja kasviksia rasioihin. Pienimmäinen syö aamupuuron päiväkodissa, teinit saavat smoothiet matkaevääksi ja me aikuiset koko arsenaalin ruokaa päiväksi: aamiaiseksi tuorepuuro, lounaaksi kotiruokaa ja iltapäivän välipalaksi hedelmiä, kasviksia ja pähkinöitä. Kahvin voi ottaa automukiin ja mies keittää yleensä itselleen ison kupillisen Maté-teetä. Energia pysyy tasaisena, eikä alkuillasta tule koomaväsymystä.
  6. Rutiineihin tarvitaan tietty myös poikkeuksia, ja siksi perjantaisin usein haemme noutoruokaa. Viikonloppuna on aikaa leipoa tuoreita sämpylöitä ja sunnuntaisin syödään pannaria aamiaiseksi.

Kun tahtotila on tarpeeksi kova, voi uusiin rutiineihin päästä sisälle yllättävänkin nopeasti. Myös puolisoni on huomannut eväiden vaikutuksen: enää ei työpäivän jälkeen tule koomaväsymystä, eikä kotimatkalla tarvitse popsia nopeita hiilareita ja sokeria  energiapulaan.

Blogikirjoitukseen Rönnin tilan sivuille>>

Jaa artikkeli: