Toggle Nav

Ajankohtaista

Nyt vietetään leipäviikkoa!

Leipäviikko 2020

Leipä kuuluu monipuoliseen ruokavalioon. Siinä on tasapainoisessa suhteessa kaikkia energiaravintoaineita sekä lisäksi runsaasti kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita. Leipää valittaessa on hyvä kiinnittää huomiota sen täysjyväpitoisuuteen. Leipälaatuja on hyvä syödä vaihdellen ja se on suomalaisen runsaan leipävalikoiman myötä hyvin helppoa! Myös täysjyväleipiä löytyy montaa eri tyyppiä. 

Leipäviikkoa vietetään tänä vuonna viikolla 37,  7.–13. syyskuuta teemalla #kuitualeivästä.

Kuitu on aina ajankohtainen asia, jonka merkitystä on syytä tuoda esiin; onhan leipä paras kuitulähde ruokavaliossamme. 

Kuitu täyttää vatsaa, pitää kylläisenä, edistää suolen toimintaa eikä juurikaan sisällä energiaa. Kuitua on vain kasvikunnan tuotteissa. Parhaita lähteitä ovat täysjyväleipä ja muut viljatuotteet. Kasvikset, marjat ja hedelmät ovat hyvä lisä, mutta ilman viljatuotteita on päivän kuituja vaikea saada kasaan.

Kuitua tarvitaan päivittäin vähintään 25-35 g kuitua. Tavallisesta, monipuolisesta ruoasta saa riittävästi kuitua. Erityisiä kuituvalmisteita ei tarvita.

Voit tarkistaa oman kuidunsaantisi leipätiedotuksen sivuilla tekemällä kuitutestin

Meiltä saat aina tuoreet ja vastapaistetut leivät - tilaa nyt helposti kotiovelle!

.

Jaa artikkeli: