Huom! Osa tämän kaupan toiminnallisuuksista on estynyt! Sivulla asioiminen on sinulle miellyttävämpää kun luet ohjeen kuinka toimia.

sesonkikasvikset


KIRSIKKA

Kirsikka on lähtöisin Kiinasta, jossa sitä on viljelty yli 4000 vuoden ajan. Kirsikka ei ole marja, vaan kivihedelmä, ja se on luumun lähisukulainen. Suomessa yleisin lajike on kuulasmarja, joka on kirkkaanpunainen. Tuore kirsikka ei kestä pitkään säilytystä, eikä kypsy enää poimimisen jälkeen. Kotona se kannattaa syödä heti tai säilyttää jääkaapissa. Hyvälaatuisia tuontikirsikoita on mahdollista löytää pääsesongin aikaan myös Suomesta.

 

 


NEKTARIINI

Nektariini on persikan mutaatio, eikä sen sileässä kuoressa ole lainkaan haituvia. Sen hedelmäliha on persikkaa kiinteämpää ja happamampaa, mutta kypsänä todella mehukasta ja makeaa. Hedelmän kypsyyttä voi kokeilla varovasti kannasta painamalla. Kypsää hedelmää kannattaa käsitellä varoen, sillä se vaurioituu helposti.

 

 


KIRSIKKATOMAATTI

Kirsikkatomaatin maku on yleensä tavallista tomaattia voimakkaampi. Siitä löytyy kaikki tavallisessa tomaatissa esiintyvät ravinteet. Se sisältää foolihappoa, kivennäisaineita ja C-vitamiinia. Sen pieni muoto ja koristeellisuus tekevät siitä herkullisen näköisen ja makuisen kasviksen salaateissa, snackseissa tai buffet-kattauksissa. Tavallisen tomaatin tavoin se kestää hyvin paistamista ja grillaamista. Kirsikkatomaatti on terveellinen välipala, sillä 40 kirsikkatomaattia (420 grammaa) sisältää ainoastaan 100 kilokaloria.


 

 


TANKOPARSA

Parsa on sesonkikasvisten aatelia ja yksi parhaista kasvikunnan foolihapon lähteistä. Se on ollut himoittu herkku jo yli 5000 vuoden ajan. Yleensä parsat valmistetaan keittämällä. Ennen keittämistä ne kuoritaan kevyesti ja mahdollisesti puutunut tyviosa poistetaan. Keitinveden voi maustaa ripauksella suolaa, sokeria, sitruunaa tai nokareella voita. Vihreä tankoparsa kypsyy noin viidessä minuutissa. Parsan pitää olla keittämisen jälkeenkin hieman napakka. Ylikypsä parsa muuttuu lötköksi ja maistuu vetiseltä. Vihreän tankoparsan grillaaminen onnistuu helposti. Voitele varret öljyllä ja grillaat 6-10 minuuttia välillä käännellen. Tyvipään voi halutessaan kuoria ohuesti ennen valmistamista. Valmiit parsat voit maustaa kevyesti suolalla, pippurilla ja sitruunan tai limen mehulla.

 

 


PITKÄRETIISI

Retiisit ovat parhaimmillaan varhaisvihanneksina. Retiisit sopivat mainiosti naposteltaviksi sellaisinaan. Mukulat kannattaa huuhdella, mutta ei kuoria, koska suurin osa mukulan ravinteista on kuoressa tai sen tuntumassa.  Muita nauttimistapoja on retiisin viipaloiminen salaattiin tai raasteeksi. Perinteinen tapa nauttia tuoreita retiisejä on viipaloida ne lautaselle, johon lisätään ripaus suolaa ja valkopippuria. Lautanen peitetään toisella lautasella, jonka jälkeen retiisit ravistellaan mehukkaaksi. Retiisi sopii myös lämpimiin pataruokiin ja keittoihin. Koko kasvin ravinteista suurin osa sijaitsee naateissa, joten nekin kannattaa hyödyntää ravinnoksi pinaatin tapaan.

 

 


APRIKOOSI

Aprikoosit ovat lähtöisin Kiinasta, joissa niitä on viljelty yli 5000 vuoden ajan. Nykyään niitä kasvatetaan paljon myös Välimeren alueella ja ne ovat tärkeä osa paikallista ruokakulttuuria. Aprikoosi on kaunis nukkapintainen hedelmä ja kypsänä sen hedelmäliha on erittäin mehukasta sekä pehmeää. Aromaattisen makunsa vuoksi ne nautitaan usein sellaisenaan. Niitä voidaan hyödyntää myös jälkiruoissa, kiisseleissä, hilloissa tai marmeladina. Kypsä hedelmä on herkkä kolhuille ja tulisi säilyttää melkein nollan asteen tuntumassa.